Ghostwriting - Stefano Pollio

Waarom ik dol ben op ghostwriting, hoewel ik niet met de eer mag strijken

Ghostwriting - Stefano Pollio

Voor Stories by Praal doe ik regelmatig ghostwritingklussen. Ik schrijf dan in naam van iemand anders. Mijn eigen naam komt niet onder het artikel te staan.

“Vind je het niet jammer dat je geen credits krijgt voor je werk als ghostwriter?” vragen mensen me vaak. Daar heb ik over nagedacht, en het antwoord is nee. Ik vind het juist heerlijk! 

Anderen hebben meer te melden

Eerlijk gezegd ben ik vooral blij dat mijn schrijfwerk een groot publiek bereikt. Mijn eigen werk haalt niet zo vaak een grote publicatie, terwijl bijna alles wat ik ghostwrite wordt gepubliceerd in kranten, grote websites en zelfs boeken.

Da’s niet voor niks. Vanuit mijn eigen perspectief schrijven, zoals nu, vind ik lastig. Als ik heel eerlijk ben, heb ik gewoon niet zoveel interessants te melden. En dat is helemaal oké.

Want om me heen doen mensen elke dag bijzondere dingen. Ondernemers bouwen innovatieve bedrijven. Activisten strijden voor een betere wereld. Mensen overwinnen verschrikkelijke tegenslagen en leren daarmee diepgaande levenslessen.

Iedereen heeft een verhaal te vertellen. En ik vind het vet om daarbij te helpen.

Ghostwriting heeft vele voordelen

Bij ghostwriting hoeven ideeën niet van mij te komen. Wel druppel ik altijd mijn secret sauce erover: ik breng lijn in het verhaal, structureer argumenten en leg verbinding tussen losse ideeën. Zo veroveren we samen de harten en hoofden van onze lezers.

Over lezers gesproken: dankzij de reputatie van de mensen voor wie ik schrijf, wordt ons werk door tienduizenden mensen gelezen. Daardoor krijg ik meer feedback op mijn schrijfwerk dan ik in mijn eigen naam zou krijgen. Zo leer ik sneller.

Een ander geweldig voordeel is dat ik gratis masterclasses krijg van mensen die het gemaakt hebben. Wie beter om ondernemerschap van te leren dan een topondernemer? Wie beter om over leiderschap te vertellen dan een CEO van een bedrijf met een half miljard omzet? Niet alles wat mijn klanten vertellen haalt een artikel, maar ik sla het wel op.

Ook ben ik bijzonder dankbaar voor de band die ik opbouw met mensen die ik interview. Mensen vinden het leuk om hun kennis te delen, zeker als er aandachtig naar ze geluisterd wordt. En dat doe ik als geen ander; ik moet tenslotte in hun huid kruipen.

Nou luister ik natuurlijk niet alleen omdat het moet; het gaat vanzelf. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de vraag: “Hoe doen anderen dat nou, dat leven?” Hoeveel interviews ik ook doe, het blijft elke keer weer bijzonder.

Natuurlijk is het jammer dat mijn naam niet onder elk artikel staat dat ik schrijf. Maar de hoofdgedachte is ook niet mijn intellectueel eigendom. Ik maak meters als schrijver, leer van elk gesprek nieuwe dingen en bouw een waardevol netwerk op. Dat is me veel meer waard.

Wil jij ook een groot publiek bereiken met jouw ideeën? Neem contact met me op. Er zit nog genoeg secret sauce in de pan!