De fanfactor: waar contentmarketing echt om draait

‘Er moet nog wat op Instagram, want het is dinsdag.’ Als ik voor elke keer dat ik dit hoorde een euro had gekregen, was ik nu rijk geweest. En als bedrijven dit minder zouden doen, zouden zij een heleboel fans rijker zijn.

Posten om het posten, dat is in mijn ogen de meest gemaakte fout in contentmarketing. Ik denk dat het komt doordat mensen niet helder hebben wat het doel van contentmarketing precies is. Ze denken dat het gaat om zichtbaar zijn. ‘Hoe meer mensen ons zien, hoe meer sales,’ denken ze.

Maar zo makkelijk is het niet.

Het ultieme doel van contentmarketing is niet ‘zichtbaar zijn’. Je wilt dat mensen fan worden van jouw merk. Maar hoe doe je dat?

Confessions of a fangirl

Ik ben zelf jubelend fan van de zingende zussen Og3ne. Ze zijn zo ontzettend goed! Geweldige samenzang, verrassende covers, altijd leuk om naar te kijken… Ik heb ze nog nooit op iets middelmatigs kunnen betrappen.

Wat Og3ne ook buitengewoon goed doet, is zichtbaar blijven. Nadat ze The Voice wonnen, verdwenen ze niet stilletjes van het toneel zoals de meesten. De meiden lanceren nieuwe albums, zingen live covers op de radio en doen mee aan allerlei tv-programma’s. Ook draaien ze meerdere theatershows per jaar en posten ze elke dag op Instagram. (En ja, dat volg ik op de voet. Plus elke zus apart, hoezo?)

Zelfs tijdens de lockdown bleef Og3ne haar publiek bedienen. Ik danste in de woonkamer tijdens online concerten en genoot van hun home isolation video’s op YouTube. (Geen idee waar ik het over heb? Ga NU kijken! Omg, zelfs Queen en Dolly Parton waren onder de indruk!ー Oké, genoeg.)

Zichtbaarheid zonder kwaliteit is waardeloos

Waarom dit hele verhaal? Zodat het je duidelijk is hoe een fan ontstaat.

Dat doe je door keer op keer kwaliteit te leveren. Met ieder optreden, ieder liedje en iedere tv-performance bouwde Og3ne steen voor steen aan een toren van vertrouwen. Die toren is nu gigantisch.

Kwaliteit zonder zichtbaarheid is zonde

Als Og3ne niet zoveel covers had gedaan op tv, radio en YouTube, dan waren we ze nu misschien wel vergeten. Maar het tegendeel is gebeurd. Door steeds maar weer met nieuwe shows, covers en singles te komen, houden de meiden hun fans geboeid.

Hun vele optredens van consistente topkwaliteit doen iets bijzonders met mij:

    • Ik duw Og3ne’s video’s onder de neus bij iedereen die niet op tijd kan wegkomen.

    • Ik leg lachend zestig euro neer voor een concert en sleep vriendinnen mee.

    • Mijn vriend kan hun liedjes geheel onvrijwillig woord voor woord meezingen.

Kortom: als je fans wilt, moet je twee dingen doen: kwaliteit leveren en zichtbaar blijven.

Klinkt makkelijk, maar het is keihard werken. Het lukt de meeste bedrijven ook niet. Te vaak is kwaliteit het ondergeschoven kindje. Men begint op dinsdag pas na te denken over de post van woensdag.

Dat is waar een contentkalender van pas komt. Als je die goed gebruikt, dwing je jezelf om een ritme aan te houden, vooruit te kijken en tegenvallers in te calculeren. Zodat je kwaliteit kunt blijven leveren.

Bouw een Jengatoren

Kwaliteit leveren betekent niet dat je geen fouten mag maken. Wel dat je voldoende geloofwaardigheid opbouwt om een steek te kunnen laten vallen.

In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat Og3ne een keer vals zou zingen, zou ik niet meteen fan-af zijn. Dan geef ik ze het voordeel van de twijfel. Misschien lag het aan de apparatuur. Misschien aan ziekte of privéproblemen.

Contentmarketing is te vergelijken met een Jengatoren. Iedere keer dat je met iets interessants op de proppen komt, leg je een steen. Hoe meer stenen, hoe hoger de toren. Maar zodra je met crap aankomt, neem je een steen weg.

Leuk en aardig, maar hoe ziet dat er praktisch uit?

    1. Het begint met het helder hebben van je merk en je boodschap. Wie ben je, waar sta je voor en wat voeg je toe? Welke boodschap wil jij de wereld in helpen? En wat hebben mensen daaraan? Hoe helderder je dit hebt, hoe sterker je basis.

    2. Pak een vel papier en bedenk verschillende invalshoeken om jouw boodschap(pen) voor het voetlicht te krijgen. Begin bijvoorbeeld met vragen die klanten vaak stellen. Beantwoord ze kort en je hebt een outline voor je content.

    3. Plot je onderwerpen op een kalender (ik zweer bij Trello). Begin met 1 post per week en plan een maand vooruit. Begin met zichtbaarheid op één platform en breid pas uit als je dat onder de knie hebt.

    4. Produceer in batches en werk vooruit. Blok een hele dag om meerdere onderwerpen uit te werken. Zo heb je altijd iets leuks achter de hand als de inspiratie uitblijft of de planning wijzigt.

    5. Investeer in de verbinding die je maakt met je doelgroep zoals je dat offline ook zou doen. Doe research, vraag feedback, reageer op reacties. Blijf leren en verbeteren en stem je content af op wat mensen willen lezen, zien of horen.

Conclusie

Het ultieme doel van contentmarketing is fans van je merk creëren. Dat doe je door consistent kwaliteit te leveren én voortdurend nieuwe manieren te vinden om jezelf in de kijker te spelen. Klinkt makkelijk, is ongelooflijk moeilijk – de meesten lukt het niet. 

Dat idee kan je ontmoedigen, maar je kunt het ook positief bekijken. Want heb jij echt iets kwalitatiefs te vertellen? Dan is het een kwestie van volhouden om op te vallen. Houd in je achterhoofd dat zichtbaar zijn alleen niet genoeg is. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel waarde je toevoegt.

Hulp nodig bij jouw contentstrategie? Bel me gerust!