online zichtbaarheid op social media

Wanneer online zichtbaarheid schadelijk is voor je merk (en hoe het wel moet)

Dat online zichtbaarheid van levensbelang is voor elke business, daar is iedereen het over eens. Maar de uitvoering laat vaak te wensen over. En dan kan meer zichtbaarheid juist schadelijk zijn voor je merk. Waarom? En hoe doe je het goed? Dat lees je hier.

“We moeten zichtbaarder zijn op social media”, zegt een manager van bedrijf X. Iedereen knikt plechtig. Samen besluiten ze dat er vanaf nu twee keer per week gepost moet worden.

Wat, waarover, hoe en waarom? Dat wordt niet besproken. Zichtbaar zijn, dat is waar het om gaat. En met de beste bedoelingen vervuilt de stagiair (face it, het is vaak de stagiair) onze tijdlijn met meuk. Nieuwtjes die alleen leuk zijn voor medewerkers. Borstklopperij. Oppervlakkigheid.

Doelstelling gehaald, want het bedrijf is wel vaker zichtbaar op onze tijdlijn. Maar wat vergeten wordt, is dat wij als publiek een keiharde conclusie trekken: “Bedrijf X doet wat iedereen doet: mooie praatjes verkopen en met zichzelf bezig zijn. Die is de moeite niet waard.” En zo doe je onbedoeld afbreuk aan je merk. 

Hoe wil je wel online zichtbaar zijn?

Om dat te kunnen beantwoorden, moet je je eerst in je publiek verplaatsen. Dus doe je ogen dicht en bedenk dat je op de wc zit te scrollen. (De bank mag ook.)

Goed. Je bent aan het scrollen. Waar ben je naar op zoek?

Ja, dat is een moeilijke vraag, hè? Want je weet meestal niet waarnaar je op zoek bent, anders zou je wel googelen. Je hoopt gewoon op iets leuks. Je wil verrast worden.

Dus: als je social content maakt en je weet te verrassen, heb je een wereld gewonnen.

Zo kom je verrassend uit de hoek

Dan nu het goede nieuws: verrassen is zo moeilijk niet!

Mensen denken vaak dat je heel creatief moet zijn om origineel uit de hoek te komen, maar dat is niet waar. Originaliteit betekent niet dat je compleet nieuwe ideeën moet bedenken, maar dat je dingen met elkaar combineert die meestal niet samengaan.

Deze strategieën werken altijd:

    • Kijk naar wat je concurrenten doen en draai dat 180 graden om.

    • Kijk naar wat totaal andere branches doen en pik daar een concept van.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? 

Stel: je moet content maken over hondenbrokken. Dan kijk je eerst wat andere brokkenmerken doen.

    • Ze gebruiken foto’s van schattige puppy’s.
    • Ze geven verzorgingsadvies voor honden.
    • Ze maken artikelen als: 7 redenen waarom jouw trouwe viervoeter het allerbeste verdient.

En wat doen alle hondebrokkenmerken niet?

  • Laten zien hoe de brokken gemaakt worden;
  • Lelijke honden als model gebruiken;
  • Een mens het gezicht maken van het merk;
  • Puur entertainen.

Met die input kan je verschillende concepten bedenken om content mee te maken.

Vijf voorbeelden van originele content

online zichtbaarheid op social media - woefpanel

Een proeverij met een hondenpanel. Welke brokken zijn favoriet? In deze leuke video laat je honden ‘blind’ proeven van verschillende brokkenmerken. Je zorgt voor een grappige voice-over en uiteindelijk komt jouw merk als beste uit de bus.

opvallen op social media en online zichtbaarheid

Hoe worden hondenbrokken eigenlijk gemaakt? Niemand weet dat, maar het kan best interessant zijn. Welke ingrediënten gebruik je, waar komen die vandaan? Door een exclusief kijkje achter de schermen in de fabriek te geven, laat je zien dat jij niets te verbergen hebt.

verrassende content social media online zichtbaarheid

Deze karaktervolle superteckel verovert harten terwijl hij de wereld redt. Maak een serie over Willem Wiener en laat mensen fan van hem worden. Met schaamteloze product placement, uiteraard.

interview online zichtbaarheid op social media

Wat is de drijfveer van de oprichter? Gezondere honden? Niet meedoen met de vee-industrie? Bouw vertrouwen door een gezicht en een verhaal aan je merk te koppelen.

zichtbaar zijn op social media doe je zo

Move over, schattige pups! Wij zoeken naar de Lelijkste Hond van Nederland! De winnaar komt op het hondenvoer te staan, om diversiteit onder honden te vieren. Want al die schattige rashondjes scheppen een verkeerd beeld van hoe een hond hoort te zijn. Honden komen in alle soorten en maten en juist de vuilnisbakkies zijn het gezondst!

Ik hoop dat dit je inspireert om met je eigen content aan de slag te gaan.

Volgende keer dat je iets wil posten, vraag je dan af: is dit wat iedereen doet? Zo ja, kan ik het 180 graden omdraaien en mensen verrassen?

Kleine moeite, groot plezier. Voor ons, scrollend op de wc, én voor jouw merk! 

Vond je dit leuk? Dan is mijn nieuwsbrief zeker wat voor jou. Meld je hieronder aan. Uitschrijven kan altijd weer!